Friday, May 16, 2014

românia liberă re-decolează


Dacă tot am vorbit de noul site Danone, am rămas în priză și am dat o tură și pe noul site romanialibera.ro

Merită văzut, ce să zic. Practic, în această formulă, pare că mai mult de jumătate din ziar e pe prima pagină - acces direct, din prima, la mai tot ce zvîcnește prin filele jurnalului. Sigur că totul este extrem de aglomerat, deci e un pic mai greu să scanezi pagina după cuvintele cheie preferate - dar, în aproape două decenii de internet în România, cititorul a avut timp să se antreneze... Problema, dacă o fi una, vine mai degrabă din alternarea agresivă a distribuirii informației ba pe trei, ba pe patru coloane. 
Însă gusturile nu se discută. Nu toată lumea e fan Financial Times, ca mine... 

Problema autentică, zic eu (și acuma nu mai e o chestiune de gust, aș spune) e distribuția reclamelor. Sigur că sîntem cu toții în criză, dar încadrarea header-ului, pe toate laturile posibile, de bannere, e un no-go absolut: practic, primul ecran pe care îl vezi (cu browser-ul deschis pe tot ecranul, un mod în care eu nu îl folosesc absolut niciodată!) nu numai că e plin de bannere, dar cel plasat orizontal în partea de jos nici nu e vizibil decît pe jumătate... Adăugați la asta un leaderboard Google Ads sub banner-ul care încadrează header-ul în partea de jos și avem imaginea completă a unui 'titlu' complet izolat de conținut...  

Despre conținutul și formatul informației pe care o furnizează jurnaliștii de la România Liberă n-aș îndrăzni să spun mare lucru, căci n-am fost niciodată fan-ul amendării, în public, al stilului altuia, al oricui - căci fiecare e cu publicul lui. Iar cît am fost 'șef' (foarte demult), sufeream groaznic de fiecare dată cînd era de reformulat articolul cuiva - mai niciodată n-am pus eu mîna să modific, pentru că mi se pare că stilul fiecăruia e de ne-agresat, e o parte din personalitate, deci hărtănirea unui text e echivalentul unei zgîrieturi pe față ! 
Bine, nu e ca și cum aș fi avut noroc de data asta... De pildă, cînd am intrat azi pe site, aveam la 'ultima oră' asta:   

VIDEO. Incident în Rusia: O rachetă s-a prăbuşit imediat după decolare

Ziceți și voi: dacă omul acela știe că o rachetă 'decolează' (deși, în text, apare imediat o referință la 'lansare'), ce poți să-i spui...? Gata, m-am oprit. Noroc de Sabina Fati, luîndu-se de nevestele care iau calea Bruxelles-ului... 


Sigur nu știți, dar România Liberă era cît pe-aci să fie un pionier al trebilor digitale pe meleagurile noastre. Pe un culoar al redacției România Liberă am auzit prima oară, prin 1993-1994, de 'poșta electronică' și mi s-a încrețit fruntea instantaneu (Uli Vălureanu?). Acum sîntem în 2014 - și totul e pe prima pagină. Să fie primit !

No comments :

Post a Comment