Wednesday, September 11, 2013

salvăm roșia montană - de cianură sau de nesimțire ?


Nu m-am pronunțat niciodată 'în public' referitor la subiectul Roșia Montană. Acest lucru s-a întîmplat, mai degrabă, deoarece principalul canal 'public' de comunicare pe care l-am avut la dispoziție, în toată această perioadă, era [romania_eu_list], unde eram unic 'proprietar' și moderator. Or, atunci cînd ești unic moderator undeva, deci ai un monopol, un 'drept de viață și de moarte', asupra administrării unui flux de informații, nu prea se face să te pronunți tranșant asupra unui subiect în discuție - un mesaj de la mine, pe această temă, ar fi fost ca un editorial, stabilind poziția respectivului canal de comunicare, facilitînd etichetarea sa automată ca pro sau contra și, posibil, scurtcircuitînd discuția generală. 

*** Dacă vi se pare că dau prea mare importanță unui banal e-grup (ceea ce, de cînd cu Facebook, evident că pare ușor penibil), e suficient să știți că [romania_eu_list] a apărut pe 30 octombrie 1999 și, încă din primele luni ale anului 2000, pînă în toamna lui 2005, a fost cel mai 'numeros' e-grup de limbă română din lume (din 2005 încoace e doar al doilea). 

Chiar dacă n-am scris o vorbuliță pe [romania_eu_list] (sau în altă parte, în primul rînd deoarece, în altă parte, nu se punea problema ca opinia mea personală să aibă vreo pondere), curentul anti-exploatare a fost majoritar pe respectivul e-grup, iar e-grupul însuși a avut un rol capital în transformarea 'mișcării' în ceea ce a devenit aceasta acum - încă de pe cînd Codruța Nedelcu avea un rol decisiv în blocarea unui împrumut al Băncii Mondiale către Gabriel Resources Ltd., în toamna anului 2002. De altfel, încă din 2003, [romania_eu_list] a și intrat pe o 'listă neagră' a amploaiaților RMGC - ceea ce a) a generat apariția de atacuri prompte împotriva [romania_eu_list] ca 'publicație' și b) m-a scutit de posibile frămîntări etice care să fi durat fie și o fracțiune de secundă, în eventualitatea improbabilă în care RMGC mi s-ar fi prezentat cu 'o ofertă de nerefuzat' :)

Mda, știu că textul ăsta, care trebuia să fie destul de scurt, s-a transformat într-o odă la adresa [romania_eu_list], dar mi s-a părut important să reamintesc aceste lucruri celor care o să sară mintenaș să mă facă albie de porci - și anume că sînt într-un colțișor al baricadei ăsteia, discret și tăcut 'în public', încă din 2002, făcînd unul din lucrurile pe care știam să le fac binișor, respectiv redistribuind informație. 

Deci, pe scurt: sînt împotriva exploatării de la Roșia Montană, dar n-am apărut nici vizibil în discuție, de-a lungul anilor, și nici la protestele de pînă acum, deoarece: 
* mă scoate din minți argumentația 'naționalistă' conform căreia însuși faptul că exploatarea va fi derulată de o companie străină e o problemă în sine (și cred că nu e nevoie să explic eu însumi de ce anume o astfel de argumentație este periculoasă și inadecvată în 2013, în al șaptelea nostru an în Uniunea Europeană și al zecelea în NATO);
* am o poziție, totuși, neutră față de utilizarea cianurării; de-a lungul anilor am discutat cu specialiști și din România și de aiurea (adică inclusiv cu specialiști români anti-exploatare, dar care evită discuția despre utilizarea cianurii atunci cînd se pronunță în public) care mi-au explicat pe îndelete că drama nu este, de fapt, chiar așa de mare, iar riscurile sînt, de regulă, administrabile - dar înțeleg perfect efectul 'publicitar' al utilizării foarte frecvente a argumentației focalizate pe cianură și a cuvîntului în sine în campania anti-exploatare;
* am o afinitate limitată cu argumentația ecologistă 'generică' - dar empatizez, firește, cu referirea concretă la înlocuirea a patru munți (cu sau fără UNESCO) și a cîtorva păduri cu ditamai craterul, vizibil de pe Lună; 
drept care nu îmi rămîne să fiu ferm împotriva exploatării decît, în principal, din cauza foarte lungului șir de încălcări ale legii, proceduri mult dincolo de etic și ne-etic și manipulări grosolane în cazul Roșia Montană (pe care, repet, le urmăresc cu multă atenție încă din 2002). O fi suficient? Probabil că nu, dar asta am... 




În ceea ce privește protestul... Ca personaj care s-a aflat în stradă în decembrie 1989, apoi, ca ziarist, și-a petrecut 'în stradă' toată prima jumătate a anului 1990, septembrie 1991, și nici n-a ratat vreo ieșire majoră 'afară, la joacă' pe tot parcursul anilor '90, o spun limpede: sînt degrabă ieșitoriu la protest, dar nu pun ușor mîna pe o pancartă și, de principiu, mă descurc mai bine ca observator și/sau ca 'bard' al unei mișcări de protest foarte eterogene :) De-acum, probabil că știm cu toții (?) că actualele proteste de stradă și-au găsit doar un foarte bun pretext în situația mai sus pomenită - acestea [sper că] vor continua urmărind 'ecuația Roșia Montană' pînă la capăt, apoi punînd problema gazelor de șist, apoi poate alta, apoi alta... Așa cum foarte bine tare a sesizat Iulian Comănescu aici,
Cei din piață nu știu exact ce, după părerea mea, dar au început să știe foarte bine cum. Problema Roșia Montană și cianura sunt o metaforă politică.
Într-adevăr, nici eu nu știu cît de 'anti-sistem' sînt actualele proteste și, mai ales, de care și de al cui 'sistem' vorbim, dar mi-e limpede că este primul protest major din România extrem de bine canalizat împotriva nesimțirii - într-o paradigmă în care protestele din iarna anului 2012 n-au reușit să se încadreze decît parțial, din cauze externe participanților în sine. Cum ar veni: nu [cred că] sînt hipster, dar (de data asta, cel puțin!) mă mîndresc cu ei :) 





No comments :

Post a Comment