Friday, January 5, 2018

blow: friday, 1994

Răzbunare ! Cînd, într-un an, macedonenii te întorc de la graniță de teamă că, Doamne ferește, ai putea cere azil în frumoasa lor țară, ce poți să faci ?  
Vă zic eu: să te întorci, în anul următor, ca 'invitat' - de pildă, ca observator la alegerile lor parlamentare, ca membru al echipei americanilor de la NDI. Bine, și cu minimum 400 de dolari în buzunar - dar, cumva, asta n-a mai contat. În 1994, Grecia, căreia nu-i plăcea absolut deloc numele celei mai recente țări despărțite de Iugoslavia, închisese complet granița dintre ele. În consecință, tot traficul comercial rutier dinspre Salonic, dar și dinspre Turcia, se bulucise pe îngusta șosea care făcea legătura dintre Sofia și Skopje. Am stat șapte ore în graniță, am trecut prin controlul efectiv de frontieră foarte rapid, și am intrat în Skopje la două dimineața...  



Dintr-un motiv necunoscut, la două dimineața se făcea curățenie pe străzi, cu niște mașinuțe, iar lichidul care făcea Skopje by night să strălucească făcea un fel de spumă. Mi-a plăcut să cred că era șampon. Orașul era extrem de luminat și colorat, marcajele rutiere cred că se vedeau și de pe Lună - știam că sînt în mijlocul nicăieriului, dar intrarea în Skopje mi-a spus, la momentul respectiv, mai multe despre 'civilizație' decît intrarea în Viena, în '90. Cînd n-ai covor roșu șă așterni la picioarele vizitatorilor, te descurci cu ce poți...
Iar a doua zi m-am trezit într-un hotel de cinci stele - singurul hotel de cinci stele în care am stat vreodată. Într-un oraș de dimensiunea și de alura Bacăului, cam cu tot atîtea blocuri (orașul fusese reconstruit aproape complet în urma unui cutremur din 1963) - dar cu fortăreață. 

În ziua alegerilor, aș fi vrut să fac parte din echipele care mergeau în zonele albaneze, dar n-am avut noroc - fiind 'începător' într-ale alegerilor internaționale, a trebuit s-o însoțesc pe Lisa, șefa misiunii NDI, prin estul destul de plictisitor, aproape românesc, al Macedoniei. Alegerile au fost ca în România, iar acronimul VMR-DPMNE nu mi-a mai ieșit din minte de-atunci. Dar raportul nostru a conchis că neregulile cu care ne-am întîlnit nu au alterat 'voința poporului'. La fel ca în România anilor '90, alegerile nu se furau în ziua votului, ci cu mult înainte.

   

No comments :

Post a Comment