Monday, December 8, 2014

școala pentru o românie verde


Nu sînt ecologist. Sînt șofer (doar de șase ani și un pic) - și, vorba reclamei, îmi place să conduc (dar nu exagerez, mai ales în ultimul an). Sînt fumător - și nu găsesc chiar întotdeauna un coș de gunoi atunci cînd e de aruncat un chiștoc (dar mi-au explicat niște ecologiști destul de radicali, în Viena, în martie 1990, că asta nu e așa grav). Dar am o sumedenie de comportamente ecologice, pentru că am copilărit într-un oraș 'de munte', Piatra Neamț, în care apartamentul meu e la 100 de metri de Bistrița, poate 200 de metri de ditamai codrul - și, de altfel, pădure adevărată la maximum un kilometru în mai orice direcție (excepție: sud-est, pe culoarul Bistriței). Iar lecția fundamentală de comportament ecologic mi-am primit-o în cele două săptămîni de Islanda, în aprilie 2010 - după care, cu puțin efort, cred că puteam să-mi amintesc exact cîți copaci am întîlnit, că nu erau deloc greu de numărat.   

În școala din Hólmavík în care am petrecut ceva vreme se colectau spre reciclare nouă (!) categorii diferite de deșeuri. Din păcate, nu mai știu care - și nici nu mi le mai pot imagina în România, unde deabia se diferențiază vreo patru. Dar asta cu reciclarea mi-a rămas ca mostră de comportament ecologic pe care îl susțin cu drag. Ca și acum...

imagine Scoala pentru o Romanie Verde
Şcoala pentru o Românie Verde este un program ecologic desfăşurat, din octombrie 2012 încoace, la nivel naţional - în peste 1100 de şcoli, grădiniţe şi licee/colegii din toată ţara. Încă din primii doi ani şcolari s-au colectat, prin acest program, peste 350 tone de hîrtie. În cadrul programului, instituțiile de învățămînt colectează hârtie, PET-uri şi doze de aluminiu. Şcolile primesc bani şi premii în bani, iar profesorii şi elevii primesc diplome de merit şi participare. Pentru fiecare două tone de hîrtie predată, şcolile primesc cate 200 de lei. 
Instituţiile de învăţămînt pot fi susţinute în activitatea de reciclare de către firme, corporaţii, asociaţii și alte instituţii - care pot preda hîrtie, PET-uri şi doze de aluminiu în numele şcolilor din propria localitate. Tot ce trebuie să facă este să colecteze minim 500 kg de hîrtie, să trimita un e-mail la adresa eco@zibo.ro cu numele firmei, adresa, numărul de telefon şi cantitatea aproximativă de hîrtie, PET-uri sau doze de aluminiu colectate. În cîteva zile, reprezentanţii Asociaţiei Zibo Help organizează preluarea acestora prin firmele partenere, urmînd ca pe procesul verbal de predare-primire să se consemneze şcoala pentru care se predă hîrtia - care primește, apoi, banii aferenţi. Actuala campanie de promovare este susţinută de S.C. ECOPIM RECYCLING S.A..

Ceea ce îți doresc și ție, director de firmă sau președinte de asociație din Piatra Neamț (și nu numai din Piatra Neamț - dar asta e miza în acest text) :) Dacă ai (sau o să ai, în viitorul foarte apropiat) o școală pe care o iubești și dacă schema asta cu colectarea de hîrtie, PET-uri şi doze de aluminiu ți-e la îndemînă, încearcă și formula asta de a-ți exprima dragostea ! 

No comments :

Post a Comment