Tuesday, July 22, 2014

habar n-am dacă am făcut, 'recent', vreo 'faptă bună' sau un 'gest frumos' :(


La una dintre aventurile recente ale Blogal Initiative (și anume Se caută Cavalerul Reciclării 2.0 - la care m-am ales cu postura de Cavaler al Reciclării 2.0 de Slatina!), printre premii se număra şi o campanie Blogal Initiative pentru unul dintre cîştigători. Aceasta a fost cîştigată de Constantin, iar propunerea lui a fost promovarea ideii de a face fapte bune oricînd, nu doar cu ocazia sărbătorilor religioase. De unde propunerea de a scrie despre cel mai recent gest frumos pe care l-am făcut :)

Mare problemă ! Mare set de probleme, de fapt - căci, mă știți (?!), deși testele alea cu emisferele creierului mă tot parchează, preponderent, pe emisfera stîngă, îmi tot ies decizii 'de dreapta' (după ce le-am argumentat 'pe stînga' de le-am amețit total). 
În primul rînd, cum definesc 'faptă bună' sau 'gest frumos' ? Nu e limpede că încadrarea unei acțiuni în categoria 'faptă bună' sau 'gest frumos' ar trebui să vină, neapărat, de la beneficiar ? Căci, în cazul în care conștientizezi faptul că ai comis o 'faptă bună' sau un 'gest frumos', e limpede că e vorba de o acțiune deliberat egoistă (psihologii știu de mulți-mulți ani că altruismul ar putea fi o iluzie costisitoare - facem 'fapte bune' ca să ne simțim bine, uite-așa!)...
E ok să definim ca 'faptă bună' sau 'gest frumos' o operațiune pe care 'beneficiarul' nu o resimte ca benefică, dar #știitu că treaba cu pricina e spre binele ei/lui, o să-și dea el/ea seama mai tîrziu și o să-ți mulțumească - în cel mai rău caz, lăsîndu-ți o moștenire fabuloasă ? :>
Apoi: are vreun loc, aici, o abordare cinică ? Adică se califică drept 'faptă bună' sau 'gest frumos' abținerea deliberată de la o 'faptă rea' sau 'gest urît' (exemplu recent: "am în mașină un baton mare de marțipan expirat de doi ani, pe care sînt pregătit, în orice moment, să-l ofer unuia din nesuferiții spălători de parbrize care mă hărțuiesc la intersecții sau unui afurisit de 'parcagiu' din centrul Bucureștiului care pretinde să fie recompensat pentru că-mi permite accesul la un loc de parcare gratuit și nu-mi zgîrie, ulterior, mașina cu cheia - DAR îl am în mașină de doi ani și încă nu l-am oferit nimănui!") ?

Tare-i greu ! Habar n-am dacă am făcut vreo 'faptă bună' sau un 'gest frumos' recent (dap, trebuie definit și 'recent'! - mai ales dat fiind că ultima perioadă, cam ultimul an de fapt, a fost unul în care am fost constant beneficiar) :> Știe cineva să-mi dea vreun exemplu ?! În privat, normal...
Alternativ: poate vă interesează să participați voi înșivă la această campanie - da' repede, că expiră lunea viitoare... Poți face fapte bune oricînd - dar fereastra de oportunitate de a vorbi despre ele, cu ceva impact, poate fi îngustă tare :)

No comments :

Post a Comment