Friday, February 16, 2018

urban up!

Da, sigur că îmi mai aduc aminte de perioada adolescenței. Indiferent cît de mult a trecut de-atunci, mai am și acum în minte modul în care îmi petreceam timpul alături de prieteni, în orașul în care locuiam. 

Stăteam tot 'la bară', bara de bătut covoare din spatele blocului, asta făceam. Unde în altă parte să te duci într-un oraș ca [cenzurat]. Acolo povestești, joci volei, bei bere, faci gimnastică acrobatică, fumezi sau dansezi la, firește, bară. Bara e o scenă - și scena sîntem noi, nu ?





Firește, la vremea respectivă n-am conștientizat importanța acelor țevi de fier sudate mereu prost. A trebuit să treacă mulți ani și să vină Alexandru Dumitru cu omagiul său adus Clubului Bara (pagina 51 în Povestind Bucureștiul) ca să ne convingă că nici bucureștenii nu erau mai breji. Ah, ei mîncau și semințe acolo...
Povestind Bucureștiul ceva mai puțin - dar programele Povestesc Focșaniul și Povestesc Slatina s-au dat peste cap să-i încurajeze pe niște liceeni fabuloși să-și reimagineze orașele în care trăiesc, cu sau fără (dar mai mult cu) ajutorul teatrului-labirint. Eu zic că am reușit: am schimbat niște vieți, am tatuat niște orașe cu poveștile unor tineri.  

Și iar au mai trecut niște ani și 
Asociația De-a Arhitectura a lansat anul trecut proiectul Urban Up!, desfășurat în perioada aprilie – decembrie 2017. În cadrul acestuia au avut loc 54 de ateliere gratuite pentru liceeni, în șapte orașe din țară (București, Brașov, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Sibiu, Timișoara), bazate pe discuții ghidate, discuții pe imagini, activități hands-on, jocuri de rol, explorări și analize urbane. Toate acestea au fost dedicate grupei de vîrstă 15-18 ani și au fost implementate de către 26 de facilitatori (arhitecţi, urbanişti, antropologi şi ingineri), beneficiind de participarea a 1025 liceeni. Proiectul a vizat creșterea gradului de conștientizare în rândul liceenilor cu privire la legăturile care există între spațiile pe care le folosim zi de zi și procesele prin care ele se transformă. Scopul a fost ca aceștia să înțeleagă impactul spațiilor asupra calității vieții și să capete deschidere către o dezvoltare urbană „isteață” printr-o experiență educațională atractivă legată de aspecte ce trebuie cunoscute de orice cetățean: ce înseamnă a construi și a contribui la schimbarea mediului construit, ce servicii publice sunt necesare într-o localitate, rolul instituțiilor, condițiile de folosire în siguranță a spațiilor etc., ca sursă de dezvoltare personală, profesională și de civism. Participanții au apreciat faptul că li s-au propus provocări care pleacă de la experiența lor de locuitori ai orașului, dar și că au întâlnit arhitecți și urbaniști care să îi inspire în parcursul lor de formare. Rezultatele proiectului şi ale chestionarului de evaluare pot fi accesate aici: http://www.de-a-arhitectura.ro/jurnal-urban-up/

Așa să știți !
Cu acest articol am acceptat provocarea de a susține Urban Up!, un proiect inițiat de Asociația De-a Arhitectura, care le oferă elevilor de liceu o bună oportunitate de a-și cunoaște orașul. Proiectul a fost derulat în anul 2017 în cadrul programului „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Totodată, pot fi organizate ateliere și în 2018, fie în licee, în săptămîna Școala Altfel, fie ca activități ale Clubului De-A Arhitectura. Detalii găsiți pe http://www.de-a-arhitectura.ro.