Monday, May 12, 2014

FITS fits all


Sînt puține orașe pe Pămînt în care pășesc dintotdeauna într-o stare permanentă de festival (normal, internațional). Sibiul și-a construit proiecția asta, de Llamedos autohton, încă din 1974, cu faimosul festival de jazz (din care nu mai țin minte mare lucru - căci, știți voi, așa se întîmplă cînd te transpui în 'starea de festival') și a telescopat-o la un nou nivel, din 1994 încoace, odată cu apariția Festivalului Internaţional de Teatru. 

Cu 'starea de festival', ce să zic, e o treabă complicată. Dată fiind expandarea 'spațiului de joc' dincolo de locația propriu-zisă a unei scene sau a unei clădiri, nu mai ai cum ieși din spectacol atunci cînd te duci la masă sau la culcare - te afli permanent în ceea ce, în alte părți ale globului, s-ar putea numi carnaval. Cu distincția că un carnaval durează doar trei, patru, hai cinci zile (da, în Rio), în timp ce Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu durează ceva mai mult. Cea de-a XXI-a ediţie a acestuia se desfăşoară în perioada 6–15 iunie 2014, sub genericul Unicitate în Diversitate

Cum spuneam, dintr-o serie de motive, ți-e greu să-ți aduci aminte, după ce s-a terminat festivalul, ce ți s-a întîmplat exact acolo...:> Ții minte doar că erai înconjurat de tot felul de zîne și elfi și că trebuie neapărat să te întorci în anul viitor. De pildă, în 2010 am organizat, în cadrul unui proiect (de fapt, o combinație de două), o conferință internațională destul de mărișoară, fix în timpul festivalului și chiar într-un hotel aflat la 200 de metri de teatrul din Sibiu, ca să pot s-o șterg, ocazional, de la propriul eveniment (împreună cu niște prieteni bulgari, actori, implicați și ei în proiect) - dar habar n-am ce am văzut sau de ce, pentru că 'starea', vîrtejul, alea-alea... 

Doar din 2013 știu să vă zic ceva - și asta explică modul în care se construiește un festival care te și aduce în 'starea de festival', vrînd-nevrînd, respectiv de ce Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu e unic pe-aici. Un astfel de festival nu implică numai spectacole și nu numai de teatru - ci se înconjoară de sau absoarbe de-a dreptul manifestări foarte practice din toate zonele artei, cu ateliere, expoziții și experimente pe orice temă îți trece prin cap (mă rog, subsumată genericului ediției respective). FITS a crescut încetișor, dar sigur, susținînd dezvoltarea unei piețe de spectacol și a dialogului creativ prin încurajarea teatrului independent, faciltînd întîlnirea școlilor și academiilor de teatru și relansarea unei Burse de Spectacole, asociindu-se cu un tîrg de carte (Sibiu BookFest) și cu o platformă de arte vizuale susținută de Dan Perjovschi
În 2013 l-am avut, deci, pe Dan cu platforma de artă urbană Ziarul vertical - orașe în mișcare (parte a proiectului Moving Cities



asociat spectacolului Solitaritate al Gianinei Cărbunariu




Ceea ce vă doresc și în 2014 :) La ora la care scriu chestia asta, programul FITS arată, deocamdată, așa. Cu invitați din 70 de țări. Și sute de evenimente în 66 de spații diferite. Really enjoy :)


*** pfff, abia acum observ că n-am pomenit deloc numele lui Constantin Chiriac, eventual în imediata proximitate a cuvîntului 'odă' - ei bine, iată: Constantin Chiriac ! cum, n-ați auzit de Constantin Chiriac ? un motiv în plus pentru o escapadă la FITS...