În 2009, într-o perioadă mai spectaculoasă pentru mine și pentru Asociația Epsilon III, Adina Popescu mi-a luat un interviu pentru Dilema Veche. Varianta care a apărut la gazetă se află pe-aici: Birocraţie europeană şi euro-jargon: o scurtă iniţiere.
Versiunea inițială era ceva mai lungă. Iat-o (proaspăt regăsită pe un hard extern), așa cum a plecat ea de la mine către editor.
Ai fost ziarist. Ai trăit “din interior” cea mai entuziastă și mai exaltată perioadă a presei românesti, cea de la începutul anilor ’90. De ce nu mai
lucrezi în presă? A existat un moment în care ți-ai pierdut entuziasmul?
În
mai 1994, după ce cotidianul la care lucram și-a încetat brusc apariția, am dat
concurs pentru un post de coordonator de program la o organizație
neguvernamentală importantă. În toamna aceluiași an, am început să lucrez
pentru Radio Europa Liberă, fără să-mi părăsesc slujba de la respectivul ONG. Ulterior,
deși am continuat să colaborez pentru varii publicații și să lucrez pentru
Europa Liberă pînă în 2004, într-o formă sau alta (inclusiv 13 luni la sediul
central din Praga), n-am mai lucrat niciodată full-time în presă. Pur și simplu n-am mai detectat instituția de
presă românească în care tabloidizarea nu dă un flit semnificativ coerenței demersului
jurnalistic și, nu în ultimul rînd, limbii române…J
În
plus, din 1996, m-am ocupat full-time
de proiecte în cadrul unor organizații neguvernamentale în care am avut rol de
conducere – așa că m-am gîndit că, în acest mod, fac lucruri mai utile. Și,
firește, a contat micșorarea semnificativă a numărului de șefi…J
Cum ai defini
“meseria” ta de acum?
De
principiu, administrez proiecte cu o finalitate educațională, preponderent
finanțate din fonduri europene – în colaborare cu parteneri europeni din… din circa
cinsprezece țări. Sunt formator (sau trainer,
ca să înțeleagă tot oengistul), sunt
evaluator, scriu, editez, traduc, fac aproape tot ce e de făcut într-un proiect
de acest tip. Și, ocazional, cînd între mine și un potențial conflict de
interese se află o distanță considerabilă, fac parte din echipe care evaluează
solicitările de finanțare ale altora – sau sînt evaluator extern în proiectele
sau programele deja finanțate ale altora.
De ceva vreme încoace, termenul de “proiect” este foarte la modă. Începând
cu politicienii și sfârșind cu cei din showbiz, toți “au proiecte”. Ce
reprezintă un proiect pentru tine?
‘La carte’ aș scrie că proiectul este o întîlnire fericită dintre un
scop generos, dar rezonabil; niște obiective punctuale și tangibile; un public-țintă foarte bine definit; un
șir de activități și o metodologie prin care obiectivele devin
și altceva decît niște sintagme aglomerate pe o hîrtie; un număr de produse, care pot fi folosite nu doar
de mine și de familia mea, ci și de alți copii care vor repete sau să
îmbunătățească experiența - toate acestea realizate cu un buget, mai mult sau mai puțin meschin. Și, deloc în ultimul rînd,
garanția sau, măcar, promisiunea unui impact
semnificativ – repet, preferabil și asupra altora în afara mea și a familiei
mele…:) ‘La gazetă’, însă, ar fi de zis că un ‘proiect’ reprezintă orice operațiune în
care știi exact de unde pleci și unde vrei să ajungi, avînd o idee consistentă
cu privire la metodele prin care o să se întîmple chestia asta și la resursele
implicate. Și traversarea unei străzi poate fi un proiect - și, într-un oraș ca Bucureștiul, în care numărul de
mașini îl depășește pe cel al locuitorilor, știm prea bine că și un astfel de
proiect poate fi unul… plin de provocări, ca să zic așa…:)
Ce
se înțelege în România prin “proiecte europene”? Dar
prin bani europeni?
Mult-promișii
și prea-puțin-folosiții ’bani europeni’ parcurg traseul Bruxelles - România, pe
trei canale majore: fonduri nerambursabile, prin intermediul așa-numitelor
’fonduri structurale’; fonduri nerambursabile distribuite prin programe comunitare
de cooperare transnațională cu parteneri din țări membre ale Uniunii Europene,
dar și altele; și, în fine, fonduri rambursabile, care vin prin intermediul
unor bănci de tipul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare…
Publicitatea, atît cea deliberată, cît și cea involuntară, ca să zic așa, datorată
faptului că majoritatea zdrobitoare a mass-media se concentrează asupra temei
deturnărilor de fonduri, au făcut ca, în ochii publicului, banii și proiectele
europene să fie reprezentate exclusiv de către fondurile de pre-aderare și de cele
de post-aderare, ’fondurile structurale’. Din păcate sau din fericire, prin
România circulă un puhoi de ’bani europeni’ din toate cele trei categorii - și,
sincer să fiu, nu știu dacă nu e chiar mai bine că atenția presei e distrasă de
cazurile de fonduri europene utilizate neadecvat. În acest mod, se permite, de
fapt, proiectelor mai mici, dar mai vioaie, să se promoveze nu neapărat cu
ajutorul media, ci printr-o formulă de marketing direct – și anume prin vocile
unor beneficiari mulțumiți.
Să zicem că eu reprezint o asociație mică, fără experiență și vreau să accesez niște fonduri pentru un proiect cultural. Există un traseu, un mecanism
- ai putea să explici acest mecanism? Și care este traseul de la o idee la un
posibil finanțator?
Un proiect, orice proiect, are nevoie de un public și de
un furnizor de resurse. Situația ideală este aceea în care publicul și
furnizorul de resurse sînt identici – în acest fel, autorul proiectului are
garanția că ceea ce face este util și altora, proiectul fiind pus în mișcare și
derulat cu ajutorul resurselor financiare, de timp, de expertiză ale
beneficiarilor înșiși. În cazul în care traseul unor astfel de resurse către
tine e difícil sau beneficiarii nu au la dispoziție resursele de care are
nevoie proiectul tău ori, pur și simplu, n-au chef să-ți pună la dispoziție
resursele cu pricina, e cazul să te mai întrebi de cîteva ori dacă proiectul
tău va fi, într-adevăr, util și altcuiva în afară de tine, cel sau cea care a
avut ideea - și, de asemenea, dacă proiectul merită toată bătaia asta de cap.
Dacă răspunsul este ‘da’ la ambele întrebări, este momentul să îți cauți fie
sponsorul, fie programul de finanțare, fără să pierzi din vedere faptul că,
atît sponsorii, cît și finanțatorii, au și ei scopuri și arii de interes
preferate într-o comunitate anume. Și, admițînd că ai găsit un astfel de
furnizor de resurse cu scopuri și interese similare cu ale tale, nu-ți rămîne
decît să-ți pui pe hîrtie ideea, subliniind limpede ce vrei să faci și de ce,
care sînt beneficiarii proiectului, care sînt resursele disponibile și necesare
și, în fine, care sînt beneficiile proiectului, inclusiv pentru finanțator. Un finanțator
instituțional va dori ca beneficiile proiectului să fie tangibile, și anume
pentru un număr cît mai mare de persoane din comunitatea beneficiară. În
consecință, un proiect cultural are șanse să fie îmbrățișat de finanțatori doar
dacă are o vizibilă și explicită dimensiune educațională sau care să faciliteze
dezvoltarea locală, de pildă.
Etapa cea mai importantă în acest mecanism este elaborarea unei cereri de
finanțare. Există o formulă standard care functionează, o rețetă? Contează originalitatea unei idei? Există anumite intenții, propuneri, scopuri care
trebuie bifate pentru ca proiectul să obțină fonduri?
Așa cum spuneam, un finanțator privat sau instituțional
are scopuri și interese proprii într-o comunitate sau într-o țară. În
consecință, este fundamental ca scopul și obiectivele proiectului tău să
coincidă cu scopul și măcar unele din obiectivele pentru care finanțatorul e
mandatat să aloce resurse. Celelalte
elemente le-am pomenit mai devreme, atunci cînd m-ai întrebat ce e un proiect: precizarea
cît mai exactă a unui public-țintă (pentru cine?), a unor activități și a unei
metodologii de lucru (cum?), a unor produse (ce?), a unor resurse (cu ce?) și a
impactului pe care îl va avea proiectul. Nu există cerere de finanțare pe lumea
asta care să nu cuprindă elementele de mai sus. În consecință, de fiecare dată
cînd ai o idee și cauți un finanțator pentru ea, ar fi ideal să ai deja precizate
și puse pe hîrtie toate aceste elemente, pentru că, odată aflat față în față cu
cererea de finanțare, tot ce vei avea de făcut va fi doar să ajustezi ceea ce
ai redactat deja…
Evaluatorul cererii tale de finanțare va judeca proiectul
pe baza unei grile - și, pentru multe programe de finanțare, aceste grile sînt
publice. Dincolo de grila pe care o are în față, însă, evaluatorul va urmări
coerența proiectului, va căuta să se asigure că știi exact ce vrei să faci și
pentru cine, că poți realmente să faci ceea ce zici că faci și că, în caz că
unele lucruri vor merge prost, ai prevăzute alternative.
Ai lucrat, deci, în branșă și ca evaluator de proiecte. Ce înseamnă să fii
evaluator? Dă cîteva exemple din experiența ta…
Am fost cooptat într-o primă echipă de evaluatori de
proiecte după ce administrasem, cu… oarecare succes, două proiecte finanțate
prin PHARE. Experiența efectivă de elaborare și administrare de proiecte este
capitală pentru un evaluator - pentru că numai cineva care a trudit el însuși (firește,
împreună cu alții), la redactarea și implementarea unui proiect poate distinge
între proiecte scrise stîngaci, dar cu un remarcabil potențial de impact, și
proiecte scrise impecabil, dar care nu alimentează decît resursele organizației
care candidează, de pildă…
Dincolo de asta, un evaluator are o marjă de manevră
destul de redusă, pentru că, de-acum, grilele de evaluare au un grad avansat de
rigiditate. Din păcate sau din fericire, nu pot să dau exemple concrete, din
motive lesne de înțeles – dar pot să zic că una din frustrările majore ale unui
evaluator intervin atunci cînd dă peste un proiect redactat impecabil de un ‘scriitor
de proiecte profesionist’,
dar care, în mod evident, nu va face decît să cheltuiască niște bani europeni
pe niște activități care nu vor ‘schimba viața‘ nimănui, de regulă nici măcar a vreunui membru al echipei
care implementează proiectul…
Urmărind traseul despre care vorbeam mai sus, care este momentul în care
intervin factorii birocratici? Putem vorbi și aici despre o rețea în care funcționează sistemul de pile și relații? Și cum s-au schimbat lucrurile față de acum 5 ani,
să zicem, adică înainte de aderare? Era mai greu atunci să accesezi fonduri, se
blocau fonduri, existau proiecte privilegiate, sistemul era corupt? Dar acum?
Hihi, cred că asta se numește ‘lobby’ acum… Mă rog, birocrația
n-are cum să nu fie ucigătoare la nivelul unei comunități de sute de milioane
de persoane. Vestea bună, însă, este că e vorba de o birocrație care s-a
orientat către cel mai mic numitor comum – cel puțin în domeniul finanțărilor.
O altă veste bună: procedurile birocratice la un asemenea nivel trebuie,
trebuie să fie impecabile - pentru că, atunci cînd o dai în bară, te bombăne un
număr de nemulțumiți de mii de ori mai mare decît în cazul unei birocrații ‘naționale’. Să ne înțelegem: cred că, nici chiar în România, nu ne
omoară birocrația ca atare, ci tocmai faptul că
varii proceduri sunt aplicate selectiv și, de cele mai multe ori, mult
prea lent pentru niște oameni care au început să pună mai mult preț pe timp
decît pe bani. Ceea ce vreau să spun e că, după 15 ani de lucrat cu ‘bani
europeni’, eu cred că birocrația europeană în domeniul finanțărilor e ok.
Proceduri care se aplică literal înseamnă pentru mine, și pentru mulți alții,
previzibilitate – ceea ce e esențial atunci cînd lucrezi cu un plan de
activități foarte precis, iar reperele tale din proiect sînt niște
termene-limită, nu un număr de ore în care te plictisești la un birou.
Atunci cînd acest proces este dat pe mîna unor instituții
românești, însă, lucrurile se schimbă destul de radical. Există, firește,
agenții care lucrează fără ingerințe majore din partea ministerelor de care
depind, cu proceduri și aranjamente instituționale auditate periodic de către
Bruxelles, și care recrutează atît personal, cît și evaluatori externi într-o
manieră impecabilă - și eterna mea bilă albă, din acest punct de vedere, merge
către Agenția Națională… pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și
Formării Profesionale, cu care lucrez, într-o formă sau alta, din 2000 încoace.
Însă toate fondurile structurale și o serie de alte programe europene de
finanțare au fost dezvoltate în interiorul diverselor ministere sau la
inițiativa acestora, drept care ritmul și varii cutume au fost preluate de
către personalul de acolo de pe timpul perioadei petrecute în minister. În
consecință, aș zice că, în acest moment, corupția din sistem este fundamental
diminuată, însă intrarea sistemului public într-un ritm de lucru adecvat
sistemului privat se desfașoară foarte-foarte lent.
Pentru ce tipuri de proiecte culturale se alocă, în general, bani? O întrebare esențială: folosesc acest proiecte la ceva și cuiva? Sau sunt de
multe ori bani aruncați pe fereastră?
Ei,
dacă e artă, nu e grav că sunt aruncați bani ‘pe fereastră’ – măcar să fie,
însă, aruncați în fața blocului, să-i vedem în fiecare dimineață… Așa cum
ziceam mai devreme – depinde, deci, ce înțelegem prin ‘cultural’ J
Orice
finanțator instituțional dorește, de la fiecare proiect finanțat, un ’impact’ vizibil
– asupra beneficiarilor, asupra comunității locale, chiar asupra instituției
finanțate. La sfîrșitul oricărui proiect, cei care au primit bani din partea
unei instituții finanțatoare trebuie să raporteze (deci, să arate și să
demonstreze) exact asta, că proiectul a produs o schimbare demnă de banii care
s-au scurs în el. Or, în cazul unui proiect ‘cultural’, nu poți pune degetul pe
varii forme de impact decât în cazul unor demersuri cu o energică dimensiune
educațională sau de dezvoltare locală - sau amîndouă, firește. Chiar în astfel
de cazuri, unele din efectele proiectului nu apar mintenaș, însă finanțatorul
instituțional va prefera întotdeauna proiectele în care, chiar dacă definiția ‘culturalului’
a fost astfel manipulată încît să se suprapună cu definiția ‘artei’, niște
oameni au învățat ceva nou sau să facă lucruri pe care știau să le facă deja
într-o modalitate nouă, cu unelte și abilități noi, sau în care s-a modificat
măcar o bucățică din fața unei localități.
În cele mai
multe cazuri, bugetul real al unui proiect depășeste bugetul său inițial, cel de pe
hârtie… În plus, toți banii pe care i-ai obținut trebuie justificați “la
sânge”. În aceste conditii, cum poate fi dus un proiect la bun
sfârșit? Mai merită să te zbați? În România se poate trai din proiecte?
Nu ‘în
cele mai multe cazuri’ – NICIODATĂ bugetul inițial al unui proiect nu
corespunde cu ceea ce se întîmplă efectiv în timpul unui proiect :) În aceste condiții, pur
și simplu trebuie să atragi bani (sau alte resurse) dinspre celălalt capăt al
procesului, dinspre beneficiari. În definitiv, asta e proba majoră a utilității
proiectelor pe care le derulezi, faptul că nu doar finanțatorii, ci exact
persoanele sau unele dintre persoanele care beneficiază de expertiza ta
atribuie acesteia o valoare materială. Și
dacă după luni de zile, ani de zile, nu reușești să atragi bani decît din
finanțări instituționale, poate e momentul să te întrebi dacă lucrurile pe care
le faci folosesc într-adevăr cuiva – în afara celor care administrează
proiectul, adică… La un moment dat, expertiza pusă într-un proiect trebuie să
fie plătită, parțial sau total, din contribuții ale celor cărora proiectul
respectiv le este de folos. Dacă îți iese chestia asta, ați tras biletul
cîștigător - și tu și beneficiarii.
Care
au fost cele mai “de succes” proiecte ale tale? Cele cu care te poți mândri…
Hmm, după ce am bolborosit atîta despre proiecte ‘care schimbă vieți’, trebuie să mă gîndesc serios...
Să zicem că un proiect
notabil, niciodată finanțat de altcineva decît de către inițiatori și de către
unii dintre beneficiarii săi, ar fi [romania_eu_list],
un e-grup pe Yahoo focalizat pe parcursul european al României - care, timp de
șapte ani, a fost ‘cel mai mare’ e-grup de limbă română din lume (de trei ani
încoace, e doar al doilea, după [romstudyabroad]). [romania_eu_list] este o
comunitate virtuală consistentă, avînd în acest moment, peste 7000 de abonați,
care împlinește 10 ani pe 30 octombrie 1999 – drept care, anul ăsta, punem la
cale un chef pe chestia asta :) Acesta e, într-o foarte bună
măsură, un proiect personal, importat, în 2003, sub egida Asociației Epsilon
III, cu care lucrez acum. În consecință, cu ocazia ‘chefului’ de care vorbeam,
o să scoatem în public și alte chestii tari de-ale lui Epsilon III și de-ale membrilor
și colaboratorilor săi: expoziții, lansare de carte, spectacol, plus alte alte-alea
pe care le plănuim chiar în aceste zile...
Din
categoria proiectelor care ‘schimbă vieți’ chiar în acest moment, aș pomeni de Cui îi este frică de Minotaur? - un proiect co-finanțat de programul
Tineret în Acțiune al Comisiei Europene, pe care Epsilon III îl derulează la
Focșani, în care actorul Adrian Ciglenean și o seamă de curînd-viitori-profesioniști
în artele spectacolului (Lavinia Cârcu, Răzvan Ropotan, Mihai Băcăran, Anca Tudorache,
Ștefana Popa, Bogdan Nechifor), susținuți energic de profesoara Carmen Ion,
director adjunct al Liceului Pedagogic Spiru Haret, au… ce mai incoace
și-ncolo, au schimbat viața cîtorva zeci de elevi (vreo 60 cînd i-am ‘numărat’
ultima oară, dar numărul lor e în continuă creștere, proiectul nu s-a terminat
încă și plănuim tot soiul de continuări). Pentru cine nu crede asta cu ‘schimbatul vieții’, blogul participanților se află aici: http://minotaurdefocsani.blogspot.com
. În acest proiect, ne folosim preponderent de o formulă de teatru participativ
numită teatru labirint, cu care lucrăm, de vreo doi ani încoace, în compania
partenerilor noștri european din rețeaua INFACCT – o organizație neguvernamentală
europeană în care suntem membri fondatori, cu sediul în Portugalia și membri
din Islanda, UK, Portugalia, Franța, Germania, Austria, Italia, Ungaria,
Croația, Macedonia, Albania, Serbia, Bulgaria și, ultimii pe listă, cu voia
dumneavoastră, România :)
În
fine, din categoria proiectelor ‘scrise’
pentru prieteni, sper că n-a fost uitat Nu
da șpagă, proiect instrumentat de Fundația CONCEPT, cu care am lucrat în
perioada 2001-2004, pînă înainte de aventura mea de un an jumate în Bruxelles.
Dincolo de asta, și apropos
de definiția mai largă a termenului de ‘proiect’, însăși Asociația Epsilon III
, pe care o conduc de la fondare, din 2003, a devenit, în ultimul an și
jumătate, un ‘proiect’ de succes – cu care mă pot mîndri, adică, nu e ca și cum
ar ști (încă!) foarte-foarte multă lume de ea :) Epsilon III nu putea deveni un ‘proiect’ de succes
fără Eliza Donescu și Anca Tudoricu, din nucleul ‘administrativ’ al asociației, dar... uff, sînt foarte
multe nume - și ale componenților variilor echipe de proiect, dar și ale beneficiarilor,
dintre care unii ni s-au alăturat și continuăm să facem chestii împreună... Așa cum ziceam mai devreme,
fără beneficiari, care îți întorc o parte sau sau mai multe din ceea ce au
cîștigat din întîlnirea cu tine, o organizație neguvernamentală e zero, strict
o consumatoare de fonduri europene...
Ce presupune să coordonezi un proiect?
E
o treabă înfiorătoare :) În primul rînd, să știi să lucrezi, simultan, cu oameni, cu situații și cu
bugete – toate aceste elemente putînd deveni imposibile exact atunci cînd te
aștepți mai puțin. Să concepi un proiect, negociind la nesfîrșit cu echipa de
proiect, parteneri și unii din beneficiari. Să aștepți, cu inima strînsă,
vestea bună de la finanțator – cum că proiectul merită finanțare. Să continui
negocierea fără sfîrșit cu echipa de proiect, parteneri și beneficiarii pe tot
parcursul proiectului, elaborînd nu doar un Plan A pentru fiecare etapă și
sub-etapă de proiect, ci poate pînă la un Plan F pentru fiecare din situațiile
în care ceva poate merge prost. Să faci raportări către consiliul de
administrație și către finanțator. Să aștepți, cu inima strînsă, vestea bună de
la finanțator – cum că rapoartele tale sunt ok și, deci, proiectul merită o
nouă tranșă intermediară din finanțare sau tranșa finală. Și tot așa… În fine,
de principiu, în această lume a managementului de proiect, schimbarea
fundamentală față de perioada în care ai lucrat ‘la stat’ este că munca ta nu
se mai organizează în funcție de un ‘program de lucru’, de un număr de ore pe
zi, între opt dimineața și cinci după-amiaza, de pildă, în care stai pe un
scaun de birou, ci se organizează în funcție de varii termene-limită, deadlines.
Majoritatea
proiectelor europene presupun întâlnirea mai multor oameni din țări diferite și
lucrul lor în comun. Acest lucru în comun este real? Există o comunicare efectivă între acești oameni? Sau sunt doar niște oameni care se
plimbă dintr-o țară într-alta, pe bani europeni?
Programele comunitare sînt programe de cooperare – iar
cooperarea între persoane din toate colțurile Uniunii Europene și nu numai, cu
ritmuri de lucru diferite și etici ale muncii diferite, poate fi dificilă. În
plus, chiar sistemele educaționale și profesionale din care provin acestea sînt
diferite, deci e normal ca generarea unor produse aplicabile și în Islanda, dar
și și în Turcia, și în Portugalia, dar și în Estonia, să nu fie o sarcină
ușoară. Astfel încît, dincolo de consistența unor ‘bani europeni’, motivația
individuală a participanților la aceste echipe transnaționale este capitală. Astfel
încît este esențial să-ți recrutezi partenerii de proiect mizînd fie pe oameni
pe care i-ai văzut la față și le-ai văzut sclipirea de interes în ochi în
momentul în care ați discutat o idee de proiect, fie pe foști parteneri cu care
ai lucrat bine, chiar dacă proiectul tău nu e chiar subiectul după care ei ar
face un film, ca să zic așa… Comunicarea efectivă este, deci, ca în multe alte
situații similare, independentă de faptul că lucrați împreună într-un proiect,
este o chestiune strict interumană.
Dincolo de toate astea, ‘plimbarea pe bani europeni’ are,
oricum, un rol educațional, cultural, nu? În definitiv, unul din rolurile
acestor programe este să faciliteze mobilitatea transeuropeană a unor specialiști
- nu doar ca să muncească, ocazional, trei zile între patru pereți și între
două avioane, ci și ca aceștia să ajungă să cunoască cum funcționează
diferitele componente ale noii noastre comunități, Uniunea Europeană :) Chiar cînd mă uit numai la mine… Ce-aș fi înțeles din ritmul de lucru al
spaniolilor (și, deci, din Spania) dacă n-aș fi descoperit, în cursul primei
mele întîlniri de proiect, într-o noapte călduroasă din martie 2001, că a
încerca să dorm la 3 dimineața în camera mea de hotel din centrul Madridului era
ca și cum aș fi încercat să dorm pe un stadion, în timpul unui meci – din cauza
rumorii zecilor de mii de inși aflați, încă, pe stradă? Cum să-i fi înțeles pe
englezi dacă nu m-aș fi aflat pe străzi într-o vineri și într-o sîmbătă noaptea
din octombrie 2005 în Kingston upon Hull? Cum ar fi arătat viața mea dacă n-aș
fi cunoscut-o pe caipirinha în Lisabona, în mai 2004? :) Și tot așa…
Care au fost partenerii tăi cu care chiar ai simțit că se leagă niște
lucruri? Care sunt, de fapt, diferențele culturale? Care sunt problemele de
comunicare? Ce așteaptă unul de la celălalt?
Ritmul meu de lucru este ‘englezesc’,
dar tot cu parteneri din sudul Europei am dus-o la capăt cel mai bine, pînă la
urmă… În capul listei este o
parteneră din Spania cu care am lucrat în mai multe proiecte. Apoi, în ciuda
faptului că nu ador ritmul de lucru ‘italienesc’, nu știu cum s-a făcut că am
avut, absolut în fiecare proiect în care am lucrat, parteneri italieni. Am
lucrat constant cu parteneri din Portugalia și Bulgaria. Și, în fine, acum
explorez tot felul de planuri, mai mult sau mai puțin elaborate, cu diverși
parteneri din Macedonia…
‘Diferențele culturale’ intervin, așa cum ziceam, la
nivel conceptual, în diferențe de aplicabilitate a unui proiect în varii țări.
E firesc, fiecare din parteneri petrece mai mult timp la el acasă decît în
întîlniri de proiect - și dacă proiectul generează un set de activități sau
produse care să le fie utile în activitatea lor curentă, proiectul merge
strună. Dacă nu – nu. Adică merge, însă nu strună. ‘Diferențele culturale’
ținînd de de ritm și etică a muncii nu sînt deloc diferite de
‘diferențele culturale’ cu care ne întîlnim și în România, atunci cînd punem la
aceeași masă boemi și pragmatici… J
Cine sunt, de fapt, Finanțatorii și ce urmăresc ei prin acordarea unor
fonduri?
Finanțatorul numărul 1 din România este, fără discuție,
de mulți ani, Comisia Europeană. Ceea ce numim ‘bani europeni’ au rolul de a aduce
România la un nivel de dezvoltare comparabil cu al restului statelor membre, de
a avea un stat funcțional, o societate civilă funcțională și o economie
funcțională, care să nu tragă în jos restul comunității statelor europene. Motive
foarte egoiste, deci – dar deloc obscure.
Ce ar trebui să facă instituțiile statului, mass-media etc. din România ca
să informeze mai clar opinia publică în privința accesării de fonduri ? Există o senzație că toată problema asta a fondurilor europene este, de fapt, o
nebuloasă (și o stufoșenie) pe care o înțeleg și de care se pot folosi doar niște
“inițiați” (ca tine)…
Toate fondurile europene sînt administrate de
funcționari. Dincolo de bănuielile pe care le putem avea legate de o ‘piață a
inițiaților’, care funcționează cu circuit închis, există și explicații mai…
firești, ca să zic așa. Pe de o parte, mulți dintre acești funcționari pur și
simplu habar n-au cum să fie transparenți, cum să redistribuie informație,
pentru că pînă și sistemul post-comunist nu are, încă, mecanisme care să acorde
atenție, în primul rînd, beneficiarilor – ci strict funcționării neperturbate (de
beneficiari) a sistemului însuși. Pe de altă parte, chiar acolo unde există
funcționari bine-intenționați în segmentul de interfață cu publicul, din
interiorul sistemului vor exista întotdeauna presiuni legate de faptul că mai
multă transparență, mai multă publicitate făcută fondurilor europene, înseamnă
mai mulți solicitanți, un volum mai mare de muncă. Din această dilemă nu putem
ieși – cu una, cu două, vreau să zic…
Unul dintre ultimele tale proiecte se numeste “Povestind Bucureștiul”. Mai
au oamenii nevoie de povești?
‘Povestea’ este elementul fundamental al culturii umane,
nu există aspect al acesteia care să nu fie transmis prin intermediul unei
narațiuni, mai mult sau mai puțin’adevărate’ – adică pentru diverse valori
atribuite conceptului de ‘adevăr’, vorba lui Terry Pratchett. În cazul acestei
aglomerări urbane, adesea insuportabile, în care locuim, iată că Bucureștiul
ficțional a făcut Bucureștiul real mult mai suportabil. Cu ajutorul a zeci de ‘beneficiari
primari’, ca să mă întorc la jargonul de management de
proiect…:)
Ești un mare admirator a lui Terry Pratchett, mai ales a seriei Discworld,
un scriitor cunoscut pentru fantasy-urile
sale ironice, pe alocuri absurde. Recunoști ceva din ironia și din absurdul lui
Pratchett (sau din personajele sale) în lumea reală (și în societatea
românească)?
Pratchett mi se pare un scriitor complet, un scriitor adevărat,
cu enorm de multă substanță și cu o formă impecabilă: un povestitor fără fisură
care, folosindu-se de Discworld, a tratat în cheie ironică, cu un umor
devastator, aproape toate temele majore ale culturii umane – de pe Roundworld,
adică. Din păcate, primul său traducător din România l-a îngropat complet, prin
2001 cred, tratîndu-l ca pe un scriitor pentru copii – printre multe altele,
traducerea numelor personajelor a fost o eroare fatală, și nici actualul său
traducător, deși mult mai cunoscător de Pratchett, nu prea se poate abține…
Probabil
sunt printre puținii din România care a parcurs absolut toate cărțile sale, și
nu numai din seria Discworld, deci pot să afirm în cunoștință de cauză: din
păcate sau din fericire, Terry Pratchett nu s-a atins de România, puținii
vampiri cu nume românești din romanele sale nu prea sar în ochi, ca să zic așa.
Dacă Pratchett ar fi avut România în vizor, așa cum a făcut cu Australia în The Last Continent, e adevărat că ar fi
rîs sute de milioane de cititori din toată lumea de noi, dar măcar scăpa
Ministerul Turismului de sarcina sisifică de a produce o campanie funcțională
de promovare a României în lume - turiștii s-ar fi repezit instantaneu, cu
milioanele, ani în șir, pe meleagurile noastre.
Te consideri un bun manager? Te vezi
făcând altceva? Ești producător de film, exiști pe imdb… ți-ai dori să produci
filme?
Nu cred că sînt un bun manager - ca orice Fecioară, nu
cred că există pe lume cineva care să facă la fel de bine ca mine diversele
chestii pe care le avem de făcut, drept care încerc să fac eu totul :) Sper să evadez curînd, am o grămadă
de chestii de scris – firește, dacă o să-mi mai poată ieși din cap euro-jargonul
de management de proiect… Inclusiv scenariu de film. Da, figurez cu credit de
producător asociat la un scurt-metraj britanic, Gone Fishing, care era cît
pe-aici să fie nominalizat la Oscar în 2009 – a ajuns pînă pe ‘lista scurtă’ de 10 filme. Sincer, una din mizele acestui demers a fost chiar acesta, să mă strecor pe imdb.com, astfel încît atunci cînd ne apucăm de film și aici, în
România, să aibă finanțatorii și distribuitorii unde să ne găsească pe net pe cît
mai mulți dintre noi. Deci, sigur scenarist și producător – e suficient ca să
am un cuvînt de spus la casting-urile de personaje feminine, nu…? :)
No comments :
Post a Comment