Friday, December 20, 2013

mulțumiri celor care m-au învățat să citesc :)


De-a lungul anilor în care am avut bani pe mînă am adunat multe-multe cărți. Atît de multe încît, de la un moment dat, de fiecare dată cînd începeam o viață nouă (cam o dată la cinci ani), am și început să vînd cîte o bună parte din ele - ca să marchez despărțirea de autori sau subiecte cu care știam sau bănuiam că n-o să mă mai întîlnesc în noua viață (deși nu excludeam, fățiș, posibilitatea că poate, într-o viață viitoare...).  

Profit, așadar, de faptul că mi-a ieșit în cale aplicația Bradul mulțumirii a lui Kanal D ca să fac o listă de autori de care nu m-am despărțit și nici n-o să mă despart niciodată. Sigur că asta ar fi putut fi o 'listă de oameni care m-au învățat să scriu' - dar, dat fiind momentul în care scriu chestia asta, este, în cel mai bun caz, o 'listă de oameni care m-au învățat să citesc' :> 

Vă previn: NU e o listă de 'mari autori' - ci, mai degrabă, de 'foarte iscusiți povestitori'. Bine că n-am fost, nici-o secundă, profesor de română sau engleză, că m-aș fi descurcat greu cu unii din 'marii autori' din bibliografia școlară.

O s-o iau în ordine cronologică și, ca să nu mă urască niște oameni cu care mă cunosc de ceva vreme, în ea o să fie numai autori 'străini' :> Și o să mă descurc eu, cumva, cu cei care n-ar fi avut motive să mă urască...


Mulțumesc, deci, în primul rînd, lui Mark Twain și lui Ernest Hemingway - o să rîdeți (?): mai ales pentru proza scurtă. Încă mi se pare absolut uluitor că un autor ar fi putut scrie așa ceva acum mai bine de un secol (și anume în 1909, în A Fable), de pildă:
You can find in a text whatever you bring, if you will stand between it and the mirror of your imagination. You may not see your ears, but they will be there.
Iar Hills Like White Elephants (1927) e folosită pînă în ziua de astăzi în ateliere de creative writing. Ce să mai adaug la asta...?  

Apoi mulțumesc lui Isaac Asimov și lui Robert A. Heinlein. Aici nu dau detalii, cel puțin pînă nu apuc să scriu un text coerent în care să argumentez că e improprie expedierea autorilor de science fiction undeva, într-o sub-categorie meschină a istoriilor literare. 


De fapt, oricum nu e locul, aici, să dau 'detalii', pentru că m-aș lungi foarte-foarte tare. Și n-aș avea răbdare să scriu acum, pe loc, o carte despre Kurt Vonnegut, Jr. O să zic doar că sigur am început cu Slaughtherhouse-Five. În Iași. 

Apoi, mulțumiri lui Heinrich Böll și lui Max Frisch. Îi așez împreună pentru că sînt singurii din lista asta pe care nu i-am citit în original - deci datorez mult lui Petru Forna și Marei Giurgiuca pentru primele mele întîlniri cu Gruppenbild mit Dame și, respectiv, Homo Faber

Apoi, lui Michael Crichton. Știu că vă vine în minte, spontan (?), Jurassic Park - dar mie îmi vine în cap The Andromeda Strain
   
O bună bucată de vreme n-am adăugat nimic nou la lista asta. După care, brusc, l-am adoptat pe Nick Hornby - via High Fidelity (Dana Popa știe de ce!). 

A urmat Douglas Adams - cu al său The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.

Apoi Terry Pratchett - pe care l-am evitat, multă vreme, pentru că era prea best selling :) și, din care, am citit prima oară Night Watch.

Și Neil Gaiman - pe care l-am descoperit, inițial, via Good Omens (scrisă împreună cu Terry Pratchett), după care am plonjat în Neverwhere. 

Later edit. M-am mai gîndit - și intră și Tom Wolfe aici (adică imediat după Kurt Vonnegut, Jr, de fapt - că tot în Iași m-am întîlnit și cu el). Nu pentru romanele sale 'de bătrînețe', ci pentru reportajul foarte special - Tom Wolfe fiind un zeu al mișcării New Journalism. Sigur că, prima oară, am citit The Right Stuff, #cabăieții - dar, după The Electric Kool-Aid Acid Test (citit înainte de 1990, imaginați-vă!), reading was never gonna be the same again :) 


Gata, cam asta-i: tuturor celor de mai sus, mulțumiri eterne ! Iar pe Neil Gaiman, Terry Pratchett, Douglas Adams, Nick Hornby și Kurt Vonnegut, Jr. îi găsiți și aici, în Rincewind's Bookstore, dacă sînteți curioși activi :) 

Și-acum, dacă ați ajuns pînă aici, poate aveți, și voi, de mulțumit cuiva - și dacă da, de ce n-ați face-o cu ajutorul aplicației Bradul mulțumirii a lui Kanal D ?


No comments :

Post a Comment